Interne links in 2024: Dit is waarom ze zo belangrijk zijn (+ 6 Tips)

Interne links in 2024

Interne links zijn een onderdeel van de meeste SEO strategieën, maar de realiteit is dat het zelden voldoende prioriteit krijgt.

Marketeers richten zich vaak op andere tactieken, terwijl ze zich niet bewust zijn van het werkelijke potentieel dat intern linken biedt om de rankings van je zoekwoorden te verbeteren.

Een gemiste kans, want een effectieve interne linking strategie heeft het potentieel om het verschil te maken.

Wat is het belang van een interne linkstructuur voor SEO?

Effectief intern linken biedt veel technische voordelen.

Van het helpen van Google bij het ontdekken van jouw nieuwe content tot ervoor zorgen dat al jouw pagina’s regelmatig door de Googlebot worden gecrawld.

Misschien nog wel het grootste voordeel van interne links is de mogelijkheid om link juice te verspreiden.

Wat is link juice?

Link juice is een fancy term binnen de SEO wereld voor hoe je de interne linkwaarde op jouw website verdeeld over de verschillende pagina’s.

Het wordt wel eens vergeleken met een sap (interne links) die je verspreidt over meerdere glazen (pagina’s).

Waarschijnlijk wil je dat jouw belangrijkste pagina’s het beste ranken in Google. Het is dan aan te raden om zoveel mogelijk interne linkwaarde – of link juice – naar deze pagina’s te sturen.

Dit is een eigenschap van interne links die maar al te vaak over het hoofd wordt gezien.

Waar stuur je jouw interne links het beste naar toe?

Het opbouwen van een sterk backlink profiel is van cruciaal belang bij het sturen van linkwaarde naar je website. Maar als marketeer moet je net voor die extra mile gaan.

Het mooie van interne links is dat je de doellocatie van de link zelf kunt bepalen.

Dit stelt je in staat om direct die essentiële link juice door te geven van de pagina’s die de meeste links ontvangen naar de pagina’s die de minste links ontvangen.

Een harde realiteit van linkbuilding is dat er zelden gelinkt wordt naar pagina’s met een transactie-intentie, zoals bijvoorbeeld een productpagina.

De meeste backlinks verwijzen naar de homepage of een informatieve pagina.

Interne links zijn van cruciaal belang om deze kloof te overbruggen en ervoor te zorgen dat jouw transactionele pagina’s die cruciale boost in autoriteit krijgen.

Je kunt dit eigenlijk zien als een middleman die de linkwaarde door kan spelen.

Belang van interne links voor SEO
Interne links als middleman voor money pagina’s

Nu we het belang van intern linken hebben besproken is het tijd om een paar technieken door te nemen die je helpen bij het effectief implementeren van je interne linkstructuur.

Interne links die binnen de belangrijkste stukken content van een pagina liggen, bieden de meeste waarde vanuit het oogpunt van PageRank.

Dit komt omdat Google’s gedrag vergelijkbaar is met dat van de gebruikers als het gaat om het prioriteren van de primaire content van een pagina.

Gebruikers zijn doorgaans meer betrokken bij de meest in het oog springende content op een pagina. Dit is vaak de content die in het begin van de pagina staat. Daarom zullen ze eerder klikken op een link die zich hier bevindt.

Als gevolg daarvan kent Google vrijwel zeker een groter gewicht toe aan deze links. 

Impact van locatie van interne links voor SEO
Impact van locatie van interne links voor SEO

Links in je hoofdmenu zijn ook ongelooflijk nuttig voor het doorgeven van interne linkwaarde.

Ze zijn misschien niet zo sterk in het doorgeven van contextuele autoriteit als links in de eerste alinea van een pagina. Maar ze staan op elke pagina van de site en dat maakt ze waardevol. Ze staan ook helemaal bovenaan de pagina.

Dit betekent dat Google deze links waarschijnlijk belangrijker vindt dan bijvoorbeeld de navigatie in het footer menu.

Hoewel het footer menu niet zo krachtig is als het hoofdmenu, moet deze niet worden onderschat.

Ondanks de minder aantrekkelijke locatie, staat het footer menu op elke pagina, waardoor de links daar de moeite waard zijn.

3) Gebruik broodkruimels op een logische manier

Broodkruimels, breadcrumbs in het Engels, zijn misschien wel de meest onderbenutte vorm van interne linking.

Ze maken het gebruikers niet alleen heel gemakkelijk om door de site te navigeren, maar ze zijn ook ongelooflijk krachtig in het doorgeven van interne linkwaarde.

Zoals we al hebben besproken: hoe hoger een link op een pagina staat, hoe meer linkwaarde via de link wordt doorgegeven.

Breadcrumbs staan meestal bovenaan elke pagina. Het is dus duidelijk waarom ze zoveel waarde hebben bij het doorgeven van autoriteit.

Bovendien geven breadcrumbs ook de structuur van de site weer.

Het resultaat is dat je belangrijkste pagina’s, die hoog in de site-architectuur staan, heel vaak intern gelinkt zullen worden via de broodkruimels.

TIP: Vergeet niet om breadcrumb Schema te implementeren om ervoor te zorgen dat Google je breadcrumbs volledig begrijpt en dat je in aanmerking komt voor rich results.

4) Intern linken naar de meest waardevolle content

Het is meestal moeilijk om links aan te trekken naar jouw meest waardevolle content vanwege de commerciële aard ervan. Het is daarom heel belangrijk om intern te linken van de pagina’s die een sterke autoriteit hebben naar de waardevolle pagina’s die bedrijfsinkomsten genereren.

Good to know: Doorgaans heeft de homepage de meeste autoriteit – of linkwaarde – opgebouwd aangezien daar de meeste backlinks op binnenkomen.

Je kunt relevante pagina’s met een hoge autoriteit vinden om intern van te linken, met behulp van de Internal LinkRank (ILR) van SEMRush.

De ILR houdt rekening met al je interne links en de pagina’s waar ze naartoe leiden. Het geeft je een idee van hoe sterk een pagina is op het gebied van interne links op je website.

Hoe dichter het getal bij de 100 ligt, hoe sterker een pagina is.

Zo doe je dat:

  • Maak eerst een nieuw project aan voor jouw website
  • Stel vervolgens de Site Audit tool in
  • Ga dan naar het Crawled Pages rapport
Internal LinkRank (ILR) SEMRush

Ps: Om dit rapport te gebruiken heb je een betaald account van SEMRush nodig. Je kan ook gebruik van een gratis trial periode om je inzichten naar boven te halen.

5) Gebruik contextueel relevante ankerteksten voor topical relevance

Google leest de omliggende inhoud van een link als een signaal voor de context. Daarnaast is de ankertekst van een link een nog sterker signaal voor de context.

De ankertekst is het klikbare tekst gedeelte van een link.

Ankerteksten voldoen idealiter aan de volgende eigenschappen:

  • Beschrijvend
  • Inhoudelijk relevant
  • Zoekwoord-rijk
  • Beknopt
  • Natuurlijk

Generieke ankerteksten, zoals “klik hier”, bieden minimale waarde, omdat ze Google niet laten weten waar de pagina waar je naar linkt over gaat. Door ankerteksten beschrijvend en relevant te houden, zorg je ervoor dat je de meeste linkwaarde doorgeeft.

Belang van anker teksten voor interne links
Belang van anker teksten voor interne links

Je kan gratis contextuele interne linkmogelijkheden vinden die al op jouw site bestaan met behulp van Ahrefs’ Site Audit. Dit is hoe:

Als we dit bijvoorbeeld doen voor de Ahrefs blog, kunnen we een contextuele interne link mogelijkheid zien van de SEO woordenlijst naar de meta robots gids van Ahrefs.

Opmerking: Als je een link geeft via een afbeelding, zal Google de alt-tekst behandelen als de ankertekst.

Technische fouten in je interne links kunnen leiden tot “lekkage” van linkwaarde.

Telkens wanneer je bijvoorbeeld een link naar een URL plaatst die een 404-status (pagina niet gevonden) oplevert, kun je een deel van je linkwaarde wegsluizen.

Google wijst een vaste hoeveelheid linkwaarde toe aan elke pagina (ongeacht het aantal interne links). Dus met elke link die je aan een pagina toevoegt, verminder je een beetje de waarde die wordt doorgegeven via de links die al bestaan.

Maar zolang je niet buitensporig veel links toevoegt, is dit geen reden tot grote bezorgdheid. Het is gewoon nog een reden waarom het minimaliseren van technische fouten cruciaal blijft.

Je zorgt er niet alleen voor dat zowel Google als jouw gebruikers de beste ervaring hebben, maar jouw site zal ook efficiënter worden in het doorgeven van PageRank.

Vind gebroken interne links met de Site Audit tool van SEMRush

Om gebroken interne links – links naar een 404 pagina – op te sporen kan je gebruik maken van een all-in-one SEO tool als SEMRush.

De Site Audit tool bevat meer dan 120 verschillende on-page en technische SEO-controles, waaronder een controle die eventuele gebroken interne links aan het licht brengt.

Gebroken interne links opsporen met de Site Audit tool van SEMRush

De tool laat je zien vanuit welke pagina wordt gelinkt naar een 404 pagina. Je kan dan de link verwijderen of aanpassen naar een andere URL.

Wanneer je Site Audit tool opnieuw je website laat analyseren zal de melding verdwenen zijn.

Conclusie

Het beste aan deze benadering van intern linken is dat het geen complexe theorie is. Het kost ook niet veel tijd om te beginnen.

Hier zijn de belangrijkste take-aways:

  • Link intern van je content met de meeste autoriteit naar de pagina’s die voor omzet zorgen
  • Breadcrumbs zijn ongelooflijk krachtig en worden onderschat
  • Als je denkt aan autoriteit, denk dan niet alleen aan backlinks maar ook aan interne links

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *