Wat is een ankertekst?

Een ankertekst is de klikbare tekst van een link naar een andere pagina. Het is wat je ziet en waarop je klikt om naar een andere pagina te gaan. Dat kan zowel een link naar een andere pagina op je eigen website zijn (interne link), als een link naar een pagina van een andere website (backlink).

De ankertekst – ook vaak als anchor text genoemd – geeft vaak een hint over waar de pagina over gaat waarnaar wordt verwezen.

Voorbeeld van een ankertekst

Ik schrijf blogs over verschillende onderwerpen die met SEO te maken hebben. Bijvoorbeeld over 10 voordelen van SEO voor jouw bedrijf.

Wanneer je klikt op de gekleurde tekst hierboven wordt je naar de blog gebracht. En omdat ik de ankertekst duidelijk omschreven heb weet je ook waar deze pagina over gaat.

Waarom zijn ankerteksten belangrijk voor SEO?

Ankerteksten spelen een belangrijke rol in SEO omdat ze zoekmachines helpen begrijpen waar de gelinkte pagina over gaat. Goed geoptimaliseerde ankerteksten kunnen:

  • De vindbaarheid van je website verbeteren.
  • De gebruikerservaring verhogen door op een beschrijvende manier naar andere relevant content te verwijzen.
  • Het zoekwoordprofiel van je site versterken, wat helpt bij een hogere ranking in zoekresultaten.

Als we het hebben over ankerteksten voor interne links raad ik niet aan om gebruik te maken van generieke ankerteksten. Denk hierbij bijvoorbeeld aan “klik hier” of “lees meer”. Dit voegt weinig waarde toe aan SEO en geeft zoekmachines geen context over waar de verwijzende pagina over gaat.

Welke soorten ankerteksten zijn er?

Ik noemde al even de generieke ankerteksten. Dat is één vorm van een ankertekst, maar er zijn er nog meer.

  1. Branded ankerteksten: Een link met een merknaam als ankertekst. Bijvoorbeeld Stan Hunnekens.
  2. Naked ankerteksten: Een link met de daadwerkelijke URL als ankertekst. Bijvoorbeeld https://stanhunnekens.nl.
  3. Exact match ankerteksten: Een link met het exacte zoekwoord waar de gelinkte pagina zich op richt als ankertekst. Bijvoorbeeld SEO voor hotels.
  4. Partial match ankerteksten: Een link met een variatie op het zoekwoord waar de gelinkte pagina zich op richt als ankertekst. Bijvoorbeeld jouw hotel beter vindbaar maken in de zoekmachines.
  5. Generieke ankerteksten: Een link met een niet-beschrijvende ankertekst. Bijvoorbeeld Klik hier of Lees meer.

Tips om ankerteksten te optimaliseren voor SEO

  1. Zorg dat het natuurlijk blijft: Over-optimalisatie kan leiden tot strafpunten van zoekmachines. Zorg dat de ankertekst natuurlijk aanvoelt en past in de context van de tekst.
  2. Relevantie: Een ankertekst moet duidelijk aangeven wat de gebruiker kan verwachten na het klikken. Link bijvoorbeeld niet “SEO-tips” naar een pagina over social media.
  3. Varieer je ankerteksten: Gebruik niet steeds dezelfde ankertekst. Dit maakt je linkprofiel diverser en natuurlijker.
  4. Vermijd overmatig gebruik van generieke teksten: Teksten zoals “klik hier” geven weinig waarde aan zoekmachines en bezoekers. Kies waar mogelijk voor beschrijvende en relevante teksten.