Heb je je ooit afgevraagd waarom de websites van je concurrenten zo hoog scoren in Google? Heb je ooit een concurrentieanalyse uitgevoerd om te ontdekken wat je concurrenten goed doen en wat jij fout doet?
Als je ja hebt gezegd op een van de bovenstaande vragen, dan is deze blog voor jou. Ik help je met het ontdekken van de best presterende zoekwoorden pagina’s van jouw concurrenten. Dit doen we aan de hand één van de bekendste SEO tools: SEMrush.
Het bijhouden van de rankings voor je zoekwoorden voor zowel je eigen website als die van je concurrenten is belangrijk voor de SEO-strategie. Je moet begrijpen welke zoekwoorden in jouw branche verkeer genereren, hoe je je verhoudt tot je concurrenten en waar kansen liggen.
Een concurrentieonderzoek zal je helpen met:
- Het ontdekken van nieuwe zoekwoord- en contentideeën
- Het zoeken naar zoekwoorden die verkeer naar de websites van je concurrenten leiden
- Het ontdekken van pagina’s van je concurrenten die het meeste organische verkeer opleveren.
Het beste van dit alles? Het is heel gemakkelijk te bereiken en heel bruikbaar. Dit zijn inzichten en gegevens die elke marketeer nodig heeft.
Laten we beginnen.
Waarom SEMrush voor concurrentieonderzoek?
SEMrush is één van de meest uitgebreide zoekmachine tools voor concurrentieanalyse voor SEO & SEA. Het heeft een database van:
- 20 miljard zoekwoorden,
- 20 miljoen ideeën voor een enkel zoekwoord,
- 142 geografische databases,
- Ongeveer 808 miljoen domein profielen.
SEMrush wordt gebruikt door freelancers, marketing bureau’s en marketing teams binnen kleine en grote bedrijven.
De SEMrush concurrentie analyse tools bieden veel handige gegevens over de websites van je concurrenten, bijvoorbeeld hun zoekwoord rankings, backlinks, geschat verkeer en nog veel meer.
Ik gebruik SEMrush zelf al ruim 4 jaar en het is de basis voor veel van mijn werkzaamheden binnen online marketing.
Ga naar ‘Organic Research’ in SEMrush
De eerste stap is dat je naar SEMrush gaat. Vergeet niet dat je een betaald abonnement nodig hebt om de concurrentie tools te gebruiken. Je kan ook altijd nog gebruik maken van de 7-dagen gratis trial.
Wanneer je bent ingelogd in je SEMrush account gaan we naar ‘Organic Research’. Dat bevindt zich aan de linkerkant van je scherm in het menu onder SEO > Competitive Research.
Eenmaal daar moet je jouw eigen website ingeven bij de zoekbalk. Let op: je kan hier de gegevens van een hele website bekijken, maar ook van een subfolder of een specifieke pagina.
In dit voorbeeld bekijken we de gegevens van de website van SEMrush zelf. Op het scherm zie je nu een aantal interessante inzichten:
- Zoekwoorden: De hoeveelheid zoekwoorden waarop de website rankt.
- Verkeer: Het geschatte organische verkeer wat de website maandelijks binnenkrijgt.
- Verkeer kosten: De geschatte gemiddelde maandelijkse kosten om te ranken voor organische zoekwoorden in Google Ads
- Branded verkeer: Het geschatte organisch verkeer per maand dat komt van zoekwoorden die de brandname bevatten
- Non-branded verkeer: Het geschatte organisch verkeer per maand dat komt van zoekwoorden die NIET de brandname bevatten
- Organische zoekwoorden trend*: De grafiek toont veranderingen in het aantal zoekwoorden waarvoor de website rankt over tijd.
*Hierbij kan je zelfs kiezen om alleen je top 3 of top 10 rankings te bekijken.
Als dit de eerste keer is dat je SEMrush gebruikt raad ik je aan om even de tijd te nemen om rond te kijken en te spelen met alle verschillende menu’s en opties.
Het is belangrijk om vertrouwd en comfortabel raken met een tool voor een efficiënt en effectief gebruik. De makkelijkste manier om dit onder de knie te krijgen is door gewoon wat tijd te besteden aan rondklikken en te ontdekken wat wel en niet mogelijk is.
Waarom is ‘Organic Research’ handig?
De Organic Research tool van SEMrush geeft je een globaal beeld van hoe je website presteert ten opzichte van de concurrenten.
Wanneer je jouw eigen website vergelijkt met die van een concurrent zie je al snel:
- Op hoeveel zoekwoorden jezelf rankt in verhouding tot de concurrentie
- En hoeveel hiervan in de top 3 of top 10 staan
- Hoeveel geschat organisch verkeer je maandelijk binnenkrijgt in verhouding tot de concurrentie
- En hoeveel hiervan branded en non-branded verkeer is.
Wie zijn mijn concurrenten in Google?
Waarschijnlijk weet je allang wie je concurrenten zijn. Maar weet je dit nog niet dan kan SEMrush je een duwtje in de rug geven.
Wanneer in Organic Research nog iets verder naar beneden scrolt zie je het volgende:
In de linkse widget zie je een overzicht van welke domeinen volgens SEMrush jouw concurrenten zijn.
Deze lijst met concurrenten is gebaseerd op:
- Het aantal zoekwoorden waarvoor concurrenten ranken
- Het aantal gemeenschappelijke zoekwoorden van de concurrent in relatie tot jouw domein.
Controleer natuurlijk wel even of dit ook je echte concurrenten zijn.
De rechtse widget is een mooie, grafische weergave van dezelfde data.
- Hoe groter de bol is, hoe meer verkeer het domein binnenkrijgt en op hoe meer zoekwoorden het domein rankt.
- Hoe meer de bol naar rechts staat, op hoe meer zoekwoorden het domein rankt
- Hoe meer de bol naar boven staat, hoe meer geschat organisch verkeer het domein binnenkrijgt.
Op welke zoekwoorden rankt mijn concurrent?
Om te onderzoeken op welke zoekwoorden je concurrent rankt maken we wederom gebruik van Organic Research. In plaats van je eigen website geef je nu de website van de concurrent op in de zoekbalk. In dit geval vul ik een concurrent van SEMrush in: Ahrefs.
Meteen krijg je inzicht in de organische zoekwoorden trend van het domein, evenals:
- De top organische zoekwoorden,
- De top positie veranderingen,
- De top pagina’s die het meeste organisch verkeer opleveren.
Reminder: Het gaat hier nog steeds om schattingen.
Om alle zoekwoorden te zien, klik op de knop ‘View all keywords’ of klik op de tab ‘Positions’ boven de grafiek met zoekwoorden om alle organische zoekposities te zien.
Deze tabel geeft een overzicht van alle keyword rankings van jouw concurrent die door SEMrush geïdentificeerd worden. Dit is inclusief gerelateerde statistieken:
- De zoekintentie van het zoekwoord, zoals informatief, transactioneel of navigationeel.
- Unieke SERP-functies op Google zoals beoordelingen en sitelinks.
- De huidige positie van het zoekwoord in Google’s zoekresultaten.
- Het geschatte verkeer gegenereerd door elk zoekwoord naar de ranking pagina.
- Een schatting van hoe vaak er elke maand op het zoekwoord wordt gezocht in Google.
- Een moeilijkheidsgraad van het zoekwoord om uit te vinden hoe competitief het zoekwoord is om voor te ranken.
- De gemiddelde kosten per klik van het zoekwoord betaald door adverteerders die Google Ads gebruiken.
- De landings-URL van de huidige pagina voor elk zoekwoord.
Je kunt statistieken toevoegen aan of verwijderen uit de tabel door te klikken op ‘Manage columns’ rechtsboven in de tabel. Het ‘Geschatte verkeer’ moet je bijvoorbeeld nog zelf toevoegen. Die wordt niet standaard weergegeven.
Boven de tabel staan opties voor zoekwoordfilters om de zoekwoordresultaten aan te passen.
Je kunt bijvoorbeeld zoekwoorden filteren op basis van de volgende criteria:
- Keyword rankings kunnen worden gefilterd op locatie, apparaat en datum.
- Specifieke woorden of zinnen opnemen of uitsluiten.
- Rankings in een specifiek positiebereik zoals #1-#10.
- Toon zoekwoorden die vallen in een specifiek zoekvolume bereik.
- Toon zoekwoorden die een minimaal aantal woorden bevatten. (Handig om long tail zoekwoorden te identificeren)
- Zoekwoorden binnen een specifiek zoekwoord moeilijkheidsbereik (Keyword Difficulty).
- Filter zoekwoorden op intentie (informatief, navigatie, commercieel of transactioneel).
- Zoekwoorden die specifieke features tonen in Google’s zoekmachine resultaten pagina’s.
- Geavanceerde filter voorwaarden gebaseerd op één of meerdere zoekwoord statistieken.
Klikken op een zoekwoord in de tabel opent de Keyword Overview pagina voor inzichten in gerelateerde zoekwoorden, vragen en de top-ranking pagina’s op Google.
Dit is hoe je de zoekwoorden, rankings en gerelateerde statistieken van een concurrent kunt controleren. De volgende stap is hoe je de best presterende pagina’s van een concurrent kunt controleren in Semrush.
Welke pagina’s van mijn concurrent leveren het meeste verkeer op?
Om de top organische pagina’s van je concurrent te controleren klik je op het tabblad ‘Pages’ boven de zoekwoord filteropties voor het domein van je concurrent.
Pagina’s worden in eerste instantie gesorteerd op hoeveel geschat organisch verkeer ze genereren.
Hoe schat SEMrush het organisch verkeer in?
SEMrush kijkt hiervoor naar de zoekwoord posities van een pagina om een waarschijnlijke CTR (click-through rate) te bepalen op basis van de positie van elk zoekwoord op de Google SERP’s. Dit wordt vermenigvuldigt met het zoekvolume van het zoekwoord.
Andere inzichten die naast verkeer worden getoond, zijn onder andere:
- Het totale aantal organische zoekwoorden waarvoor elke pagina is rankt.
- Een visual met de zoekintentie voor zoekwoorden in de top 20 van Google.
- Het totale aantal betaalde zoekwoorden die gebruikers naar de pagina brengen via Google Ads.
- Het totale aantal backlinks die naar de URL van de pagina verwijzen.
De optie om te filteren op URL is handig om te controleren of je concurrent pagina’s heeft over een specifiek onderwerp en hoeveel, gebaseerd op de zoekwoorden die zijn gevonden in de URL’s van de pagina.
Als je je bijvoorbeeld richt op SEO als onderwerp, kun je controleren hoeveel pagina’s SEO bevatten in de URL om een idee te krijgen hoeveel content de concurrent heeft gemaakt voor dit onderwerp.
Om de posities van een pagina op zoekwoorden en verkeer te controleren, klik je op de waarde voor ‘Traffic’ of ‘Keywords’ in de tabel voor de specifieke pagina.
Als je op de waarde ‘Backlinks’ van een pagina klikt, ga je naar de Backlink Analytics Tool om de links van de pagina in meer detail te analyseren.
Hoe vergelijk ik de prestaties van mijn zoekwoorden met die van de concurrent?
Je kunt SEMrush’s Keyword Gap Tool gebruiken om tot vijf domeinen te analyseren en een lijst te genereren van alle algemene en unieke zoekwoorden.
Wanneer je op ‘Compare’ klikt is één van de eerste visuals die je ziet een Keyword Overlap. Hierop is te zien hoe jouw domein zich verhoudt tot de concurrentie op basis van gerankte zoekwoorden.
Wanneer je verder naar beneden scrolt zie je interessante insights in een tabel. Check bijvoorbeeld:
- Op hoeveel gemeenschappelijke zoekwoorden je rankt (share keywords)
- Op hoeveel zoekwoorden alle concurrentie wel rankt, maar jouw domein niet (missing keywords)
- Op hoeveel zoekwoorden de concurrentie beter rankt dan jouw domein (weak keywords)
- Op hoeveel zoekwoorden jouw domein beter rankt dan de concurrentie (strong keywords)
- Op hoeveel zoekwoorden jouw domein niet rankt, maar minimaal één van de concurrenten wel (untapped keywords)
- Op hoeveel zoekwoorden jouw domein wel rankt, maar voor de rest geen enkele concurrent (unique keywords)
Op deze manier vind je al snel zoekwoord kansen waarop je met jouw website kan inspelen.
SEMrush biedt zoals je ziet gebruiksvriendelijke tools en rapporten voor een concurrentieanalyse om je eigen site en je concurrentie op Google beter te begrijpen. Gebruik deze inzichten om de juiste focus aan te brengen in je online marketing strategie.
Heb je nog vragen of kom je er niet helemaal uit? Aarzel dan niet om een reactie achter te laten!