Long tail zoekwoorden: Wat zijn ze & waarom zijn ze belangrijk?

Long tail zoekwoorden

Wat zijn long tail zoekwoorden?

In SEO wordt er vaak onderscheid gemaakt tussen long tail en short tail zoekwoorden. Long tail zoekwoorden zijn specifieke en meer gedetailleerde zoektermen. Verder hebben ze nog enkele kenmerken:

  • Ze hebben een lager zoekvolume dan short tail zoekwoorden
  • Ze zijn over het algemeen makkelijk om op te ranken omdat er minder concurrentie is
  • De intentie is vaak duidelijker waardoor de kans op conversie hoger is.

Long tail vs short tail zoekwoorden

Short tailLong tail
ZoekvolumeHoogLaag
ConcurrentieHoogLaag
Kans op conversieLaagHoog
IntentieOnbekendHeel specifiek

Voorbeeld short tail zoekwoord: Hardloopschoenen

Dit zoekwoord is kort, algemeen en heeft:

  • Een hoog zoekvolume: 33.1K maandelijkse zoekopdrachten.
  • Hoge concurrentie: Een moeilijkheidsscore van 63 uit 100 maakt het uitdagend om hierop goed te scoren.
  • Commerciële zoekintentie: Veel bedrijven proberen te ranken op dit zoekwoord, wat de concurrentie nog groter maakt.

Short tail zoekwoorden trekken een brede doelgroep aan, maar het is moeilijk om je te onderscheiden en conversies te behalen omdat de intentie van de zoeker vaak onduidelijk is.

Concurrentie-zoekwoord-hardloopschoenen

Voorbeeld long tail zoekwoord: Beste hardloopschoenen voor beginners

Dit zoekwoord is langer, specifieker en heeft:

  • Een laag zoekvolume: Slechts 30 maandelijkse zoekopdrachten.
  • Lage concurrentie: Met een moeilijkheidsscore van 4 uit 100 is het veel eenvoudiger om hierop te scoren.
  • Commerciële, maar gerichte zoekintentie: De toevoeging van “beste” en “voor beginners” maakt het duidelijk dat de zoeker specifieke informatie of aanbevelingen zoekt, wat de kans op conversies verhoogt.
Concurrentie-zoekwoord-beste-hardloopschoenen-voor-beginners

Waarom zijn long tail zoekwoorden belangrijk?

1. Ze zijn makkelijker om op te ranken

Long tail zoekwoorden zijn makkelijker om op te ranken omdat ze specifieker zijn. Dit zorgt voor minder concurrentie in de zoekresultatenpagina’s (SERPs).

Terwijl populaire zoekwoorden zeer competitief zijn en grote bedrijven vaak de bovenste posities bezetten, bieden long tail zoekwoorden meer kansen.

Omdat er minder websites op deze specifieke termen concurreren, kun je met goed geoptimaliseerde content relatief snel en eenvoudiger hoge posities behalen in zoekmachines. Het kan namelijk jaren duren om te ranken voor populaire short tail zoekwoorden, terwijl je met long tail zoekwoorden al binnen enkele maanden zichtbaar kunt zijn.

2. Het is heel doelgericht verkeer

Long tail zoekwoorden zijn dus heel specifiek. Dit betekent vaak dat de zoeker al heel geïnteresseerd is in het onderwerp. De kans is daarom ook een stuk groter dat deze bezoekers converteren. Denk hierbij aan een aankoop of het invullen van een contactformulier.

Ik neem even terug het voorbeeld van de “beste hardloopschoenen voor beginners” erbij. Iemand die dit zoekt, weet al dat hij of zij hardloopschoenen wil kopen en is op zoek naar specifieke aanbevelingen. Deze gebruiker zit waarschijnlijk dicht bij een aankoopbeslissing en is eerder geneigd om tot actie over te gaan als je content biedt die aansluit bij hun vraag.

Vergelijk dit met het zoekwoord “hardloopschoenen”, dat veel breder is. Een zoeker die dit intypt, doet waarschijnlijk nog oriënterend onderzoek en is nog niet zo ver om schoenen te kopen. Zelfs als je hoog rankt voor dit brede zoekwoord, is de kans kleiner dat het verkeer op je website tot concrete conversies leidt.

3. Het is duidelijker welke content je moet maken

Long tail zoekwoorden geven veel duidelijker aan welke content je moet maken, omdat ze vaak direct de vraag of behoefte van de zoeker weerspiegelen.

Door gerichte content te maken die direct antwoord geeft op de vraag vergroot je niet alleen je kansen om goed te ranken, maar zorgt er ook voor dat je de juiste doelgroep aanspreekt.

Voorbeeld “beste hardloopschoenen voor beginners”:

Dit zoekwoord geeft aan dat je content moet maken die specifiek gericht is op het adviseren van beginnende hardlopers over welke schoenen het meest geschikt zijn. Je kunt bijvoorbeeld een blogpost schrijven met aanbevelingen, vergelijkingen en tips om de juiste schoenen te kiezen.

De Hardloopwinkel heeft hier goed op ingespeeld door een uitgebreide blog te schrijven over welke hardloopschoenen je als beginner moet kiezen. In deze blog lichten ze ook enkele specifieke hardloopschoenen uit die de lezers direct kunnen kopen. Dit vergroot de kans op conversie.

Vergelijk dit met het algemene zoekwoord “hardloopschoenen”. Hier is het minder duidelijk welke content je moet maken, omdat het zoekwoord te breed is. Wil de zoeker een vergelijking tussen verschillende merken? Wil hij weten welke schoenen geschikt zijn voor een marathon, of juist voor korte afstanden? Door de onduidelijkheid is het moeilijker om een specifieke en waardevolle pagina te maken die aan de behoeften van de bezoeker voldoet.

4. De keuze is reuze

Een van de grootste SEO voordelen van long tail zoekwoorden is dat er ontzettend veel van te vinden zijn.

Hierdoor heb je eindeloos veel mogelijkheden om je content en website te optimaliseren voor verschillende zoekopdrachten.

Kijk bijvoorbeeld naar de onderstaande lijst met zoekwoorden die allemaal gerelateerd zijn aan hardloopschoenen:

Hoe vind je long tail zoekwoorden?

Long tail zoekwoorden kun je op verschillenden manieren zoeken.

1. Google Search Console

Google Search Console is een gratis tool van Google die je meer inzicht geeft over de organische prestaties van je website.

Bij de zoekwoordprestaties kan je zien welke termen zoekers ingeven in Google waarbij jouw website wordt weergegeven in de zoekresultaten pagina (SERP).

Wanneer je een beetje handig met de filtermogelijkheden omgaat kun je al snel interessante long tail zoekwoorden vinden. Op onderstaande afbeelding vind je enkele voorbeelden van mijn eigen website.

long tail zoekwoorden zoeken via Google Search Console

2. Google Zoekwoord Planner

De Google Zoekwoord Planner is een andere gratis tool van Google waarmee je zoekwoordonderzoek kan doen.

Hierbij geef je eerst het hoofdzoekwoord in en vervolgens geeft Google je suggesties met de bijbehorende zoekvolumes.

3. Keyword Research tools

Tot slot is het ook mogelijk om via keyword research tools long tail zoekwoorden op te sporen. Als SEO-specialist maak ik hier zelf dagelijks gebruik van. Voorbeelden hiervan zijn:

  • SEMrush
  • Ahrefs
  • SE Ranking

Naast de standaard keyword research tools van bijvoorbeeld SEMrush, is het ook slim om te kijken op welke zoekwoorden jouw concurrent rankt. Door in te spelen op deze zoekwoorden bouw je niet alleen aan de groei van jouw eigen website, maar je steelt als het ware ook het verkeer van jouw concurrent. Win-win dus!

Let op; dit zijn betaalde tools die vaak gebruikt worden door SEO-specialisten. Als je denkt dat je niet dagelijks of wekelijks gebruikt zal maken van deze tools raad ik aan om gebruik te maken van de gratis proefperiode. Dit geeft je de tijd om het zoekwoordonderzoek uit te voeren zonder dat je vast zit aan een abonnement.

Voor wie zijn long tail zoekwoorden interessant?

Long-tail zoekwoorden zijn ideaal voor nieuwe sites of sites zonder autoriteit.

Als je moeite hebt om met je schort tail zoekwoorden te ranken, zijn ze misschien te concurrerend.

Je focus verleggen naar long-tail zoekwoorden kan de oplossing zijn.

Aan de slag met long tail zoekwoorden

Zoals je kan zien bieden long tail zoekwoorden volop kansen om je SEO-strategie te versterken en je doelgroep op een effectieve manier te bereiken. Nu is het tijd om aan de slag te gaan! Begin vandaag nog met het identificeren van relevante long tail zoekwoorden en maak gerichte content die aansluit op de specifieke behoeften van je bezoekers.

Heb je hulp nodig bij het vinden van de juiste zoekwoorden of het optimaliseren van je content? Neem gerust contact met mij op voor advies en/of ondersteuning.

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *