SEO voor hotels is gericht is op het verhogen van het organische verkeer naar de website van je hotel. Dit is belangrijk omdat je hiermee potentiële gasten naar je website kunt halen. Maar hoe ontwikkel je nu een sterke SEO-strategie voor jouw hotel? In deze blog geef ik je een eenvoudige maar complete handleiding waar jij zelf mee aan de slag kan.
Waarom moeten hotels inzetten op SEO?
Als je als hotel directe boekingen wilt krijgen via je website, heb je mensen nodig die de website bezoeken en een van de beste manieren om deze mensen te vinden is door hoog te scoren in zoekmachines.
Uit onderzoek van HubSpot blijkt dat 75% van de zoekers nooit verder komt dan de eerste pagina van Google. Het is dus belangrijk om een SEO strategie uit te werken om jouw hotelwebsite op de eerste pagina te krijgen. Voordelen van een sterke SEO performance zijn:
1. Meer online zichtbaarheid
Reizigers zoeken vaak online naar hotels. Als jouw hotel niet verschijnt in de resultaten van zoekmachines, loop je potentiële klanten mis.
2. Meer directe boekingen, minder afhankelijkheid van OTA’s
Online Travel Agencies (OTA’s) zoals Booking.com, Tripadvisor en Trivago vragen vaak hoge commissies voor elke boeking. De concurrentie verslaan is niet gemakkelijk. Het kost tijd, maar als je het goed doet, kun je meer boekingen binnenhalen dan je concurrenten met minder uitgegeven geld aan marketing.
3. Lagere marketingkosten
SEO is een kosteneffectieve marketingstrategie in vergelijking met betaalde advertenties. Organisch verkeer blijft binnenkomen zolang je website goed geoptimaliseerd is, zonder dat je voortdurend moet betalen zoals bij PPC-campagnes.
Lokale SEO stappenplan voor hotels
Lokale SEO is een van de krachtigste tools die je als hotel kan inzetten om meer boekingen te genereren. Veel reizigers zoeken specifiek naar hotels in een stad, zoals “hotel in Eindhoven” of “beste hotel bij het strand van Scheveningen”.
Volgens Google zelf resulteert 28% van lokale zoekopdrachten in een aankoop of boeking. Het is dus belangrijk om zichtbaar te zijn bij dergelijke zoekopdrachten.
In het volgende stappenplan laat ik je zien hoe jij je eigen SEO-strategie kan opzetten om de lokale zichtbaarheid van jouw hotel te vergroten:
1. Zoekwoordonderzoek voor hotels
De eerste grote stap is het onderzoeken welke zoekwoorden je moet gebruiken op jouw website.
Zoekwoorden zijn de woorden en zinnen die mensen gebruiken in zoekmachines en geven aan waarop je je richt en waar je content omheen bouwt. Er zijn natuurlijk een heleboel zoekwoorden die van toepassing zijn op jouw hotel en locatie, dus het is belangrijk om je zoekwoorden goed af te stemmen op de intentie van de gebruiker.
Er bestaan 4 verschillende intenties van zoekwoorden:
1. Informationeel: Deze mensen zijn op zoek naar informatie in algemene zin. In het geval van hotels kan dit worden gebruikt wanneer mensen onderzoek doen naar hun reis. Bijvoorbeeld: “Wat te doen in Amsterdam?”. Als hotel kan het interessant zijn om hier een blog over te maken. In deze blog promoot je dan natuurlijk ook je eigen hotel.
2. Commercieel: Hier zullen gebruikers grondiger onderzoek doen voordat ze een beslissing nemen. Bijvoorbeeld: ‘Beste hotelrestaurants in Amsterdam’.
3. Transactioneel: Dit is wanneer gebruikers weten wat ze willen en klaar zijn om te boeken. Bijvoorbeeld: ‘Hotelkamer voor twee personen in Amsterdam’ kunnen zijn.
4. Navigationeel: Deze gebruikers willen naar een specifiek deel van een website navigeren en een Google-zoekopdracht maakt dat gemakkelijker. Bijvoorbeeld: ‘[Naam hotel] annuleringsvoorwaarden’.
Hoe vind je de juiste zoekwoorden?
Richt je bij het zoeken naar de juiste zoekwoorden op de belangrijkste kenmerken en eigenschappen van je hotel, zoals:
- Woorden die reizigers gebruiken om je hotel te beschrijven
- Waarom reizen mensen naar je hotel/locatie?
- Wat willen ze doen?
- Wat vinden ze leuk aan jouw hotel?
- Welke randvoorzieningen heeft je hotel, zoals bruiloften, conferenties en evenementen?
Als je zoekwoorden begint te identificeren waarop je je denkt te willen richten, is het een goed idee om deze te valideren met een SEO-tool. Deze tools geven je inzicht in het gemiddelde aantal keer per maand dat er naar een zoekwoord wordt gezocht.
Ikzelf maak hiervoor graag gebruik van SEMrush, maar je kan ook gebruikmaken van tools als Ahrefs, SE Ranking of Moz. Ze geven vergelijkbare inzichten.
Voorbeeld: ‘Hotel in Eindhoven met jacuzzi’
Op onderstaande foto zie je veel verschillende informatie rond een zoekwoord in de Keyword Research tool van SEMrush:
- Zoekvolume: Er wordt gem. 320 p/m gezocht naar dit zoekwoord
- Keyword difficulty: De KD is met een score van 2 heel erg laag. Dit maakt het relatief gemakkelijk om op deze term te ranken.
- Zoekintentie: Commercieel. Mensen die hiernaar zoeken zijn dus grondiger onderzoek aan het doen.
- CPC: Het kost gem. 0,41$ per klik wanneer je gaat adverteren op deze zoekopdracht.
TIP: SEO-tools zijn betalend. Mocht je de tool niet veel gebruiken, maar wel willen inzetten voor je zoekwoordonderzoek is het aan te raden om een trial-periode van 1 week aan te schaffen. Hierin kun je een lijst aan interessante zoekwoorden verzamelen waar je later mee aan de slag gaat.
In de volgende stappen gaan we dieper in op wat je met deze zoekwoorden moet doen.
2. Google Business Profiel (GBP) Optimalisatie voor hotels
Zoekresultaten voor “hotel + locatie” worden gedomineerd door OTA’s. Het is helaas ontzettend moeilijk geworden voor hotels om hier nog tussen te komen, maar er is nog hoop!
Individuele hotels kunnen namelijk verschijnen in de zogenaame Hotel Pack, dat is samengesteld uit Google Business Profile listings.
Het hebben van een Google Business Profiel (GBP) is daarom ontzettend belangrijk voor hotels om online zichtbaarheid te genereren voor dit doort zoekopdrachten.
Wat is de Hotel Pack?
De Hotel Pack is een lijst met hotels voor een specifieke locatie.
Er worden standaard 3 hotelresultaten met afbeelding, naam, prijs en beoordeling getoond. Daarnaast wordt een kaart weergegeven met meer hotelpunten en hun prijzen.
Hoe werkt het Hotel Pack algoritme?
De belangrijkste rankingfactoren voor hotels in het Hotel Pack zijn:
- Relevantie: Hoe goed jouw hotel aansluit bij de zoekopdracht, gebaseerd op informatie zoals faciliteiten, locatie en beschrijving.
- Nabijheid: De fysieke afstand van jouw hotel tot de locatie of zoekopdracht die de gebruiker heeft ingevoerd, zoals “hotels in het centrum van Eindhoven”.
- Prominentie: De bekendheid en reputatie van jouw hotel. Dit wordt bepaald door factoren zoals online reviews & backlinks. Hierover zo meer.
Hoe Google Business Profiel te optimaliseren voor Hotel Pack?
Zoals hierboven al benoemd hebben verschillende factoren een invloed om te bepalen of jouw hotel wordt opgenomen in het Hotel Pack. Je kunt dit echter wel beïnvloeden door jouw GBP profiel zo optimaal mogelijk in te richten.
Hier zijn de functies voor hotels waar je zeker op moet letten:
- Diensten & hotelgegevens (Deze bevatten informatie zoals internet, zwembad, gym, diervriendelijkheid, parkeermogelijkheden, eet- en drinkgelegenheden, …)
- Openingsdatum
- Foto’s
- Berichten
- Reviews
Dit wil je zo goed mogelijk invullen. Google kan je namelijk belonen met highlights die toegevoegd worden aan je listing zoals op onderstaand voorbeeld.
Verwerk waar mogelijk ook zeker je focus zoekwoorden die uit je zoekwoordonderzoek zijn gekomen. Bijvoorbeeld in de beschrijving.
Om jouw GBP profiel te optimaliseren ga je naar Google Bedrijfsprofielmanager. Wanneer je jouw hotel geverifieerd hebt kun je informatie toevoegen aan de verschillende functies:
Het belang van reviews
Reviews zijn ontzettend belangrijk als je een goede ranking wil in de Hotel Pack.
Het is daarom goed om hier proactief mee aan de slag te gaan. Zorg voor systemen waarmee je actief reviews verzamelt van je gasten.
Negatieve reviews heeft iedereen wel eens. Het is goed om hierop te reageren en passende oplossingen of acties te bieden. Dit laat potentiële gasten zien dat je betrokken bent en vertrouwen uitstraalt.
3. Content marketing voor hotels
Nu is het tijd om de focus zoekwoorden uit stap 1 strategisch op je website te plaatsen.
Denk hierbij goed na over je aanbod en USP’s. Heeft je hotel bijvoorbeeld ook een restaurant en vergaderruimtes? Dan kan je menu structuur er zo uitzien:
- Home: [Naam] Hotel in Eindhoven
- Kamers: Onze kamers, studio’s en suites in Eindhoven
- Gallerij: Ontdek het [naam] hotel in Eindhoven
- Restaurant: Geniet in het heerlijke [naam] restaurant Eindhoven
- Vergaderen: Vergaderlocaties in het [naam] Hotel Eindhoven
Veel hotels publiceren ook content over dingen die te doen zijn in de omgeving of tips voor reizigers die op bezoek komen.
Blogs zijn perfect om op long-tail zoekwoorden in te spelen en daarmee extra organisch verkeer en boekingen uit je website te halen.
On-page Hotel SEO
Nadat je bepaald hebt wat de structuur van je website wordt en welke blogs je gaat schrijven is het tijd voor de volgende stap: on-page SEO.
On-page SEO betekent het optimaliseren van SEO-elementen van een pagina om de ranking in zoekmachines te verbeteren en zo meer organisch verkeer naar je website te leiden.
SEO-elementen die je kunt optimaliseren zijn:
- Meta titels & beschrijvingen
- Titel tags
- URL-structuur
- Afbeelding alt-tekst
Door je focus zoekwoorden op te nemen in deze SEO-elementen geef je zoekmachines als Google extra context waar je pagina of website over gaat.
4. Technische optimalisatie voor hotels
Technische SEO staat aan de basis van een goed presterende website. Het helpt zoekmachines om je website beter te begrijpen en te indexeren, terwijl het ook de gebruiksvriendelijkheid voor je bezoekers optimaliseert.
Hieronder benoem ik 3 belangrijke onderdelen van technische SEO voor hotels: structured data, website snelheid en mobielvriendelijkheid.
A) Gebruik van Structured Data voor Hotels
Structured data is een stukje code waarmee je zoekmachines extra informatie geeft over je hotel. Door schema markup te gebruiken, kun je belangrijke gegevens zoals kamertypes, prijzen, beschikbaarheid en recensies op een gestandaardiseerde manier presenteren.
Waarom is dit belangrijk?
- Google kan met behulp van structured data je hotelinformatie weergeven in rich snippets, zoals sterbeoordelingen of actuele prijzen, direct in de zoekresultaten.
- Dit maakt je zoekresultaat aantrekkelijker en verhoogt de kans dat gebruikers doorklikken naar jouw website.
Hoe implementeer je dit?
- Werk samen met je webontwikkelaar of gebruik plugins als je een CMS zoals WordPress gebruikt.
- Of gebruik onderstaand voorbeeld om je eigen code te bouwen 😉
Ps: Wanneer je op bovenstaande link klikt kun je in de Rich Result Testing tool zelf de velden aanpassen. Hiermee beschik je alvast over belangrijke basis informatie, maar je kan deze nog uitbreiden met extra velden. Raadpleeg hiervoor schema.org/Hotel.
B) Optimaliseer de Website Snelheid
Een snelle website is belangrijk voor zowel de gebruikservaring als je positie in de zoekresultaten. Langzame websites frustreren je bezoekers en kunnen je bouncepercentage verhogen.
Tips om je website snelheid te verbeteren:
- Comprimeer afbeeldingen: Gebruik tools zoals TinyPNG of plugins om de bestandsgrootte van afbeeldingen te verkleinen zonder verlies van kwaliteit.
- Maak gebruik van browsercaching: Hiermee kunnen onderdelen van je website lokaal worden opgeslagen op het apparaat van de gebruiker, waardoor deze sneller laadt bij een volgend bezoek.
- Minimaliseer scripts en CSS: Verwijder overbodige code en maak gebruik van minificatie om de laadtijd te verkorten.
Een snelle website zorgt ervoor dat je bezoekers blijven en verhoogt de kans op conversies.
C) Zorg voor een mobielvriendelijke website
Meer dan de helft van de reizigers zoekt en boekt hotels via hun telefoon. Een mobielvriendelijke website is daarom ontzettend belangrijk.
Google gebruikt mobielvriendelijkheid ook als een rankingfactor, dus het helpt niet alleen je bezoekers, maar ook je positie in de zoekresultaten.
5. Lokale linkbuilding voor hotels
Google stelt dat autoriteit – de mate waarin je een vertrouwde expert bent in jouw sector of branche – een van de belangrijkste SEO-factoren is. Dit wordt gemeten aan de hand van de hoeveelheid backlinks die je website verdienen en de kwaliteit van die backlinks.
Backlinks zijn links van andere websites die verwijzen naar jouw website.
De relevantie van een backlink bepaalt voor een groot deel of een backlink kwalitatief is.
Voorbeeld: Stel dat een hotel een backlink ontvangt van een reisblog die schrijft over de beste accommodaties in een specifieke regio. Deze backlink is veel waardevoller dan een link van een website over technologie, omdat het inhoudelijk aansluit bij de dienstverlening van het hotel.
Andere factoren die belangrijk zijn om te bepalen of een backlink kwalitatief is:
- Hoeveelheid verkeer: Hoeveel verkeer krijgt de verwijzende website zelf? Hoe meer, hoe beter natuurlijk.
- Autoriteit van de verwijzende website: Hoeveel autoriteit heeft de verwijzende website zelf? Ook hier is het hoe meer, hoe beter.
Ps: De autoriteit van een website wordt vaak gemeten met externe SEO-tools als Ahrefs, Majestic of SEMrush. Zij hebben hier metrics als Domain Rating (DR), Trust Flow (TF) en Authority Score (AS) voor ontwikkeld. Wanneer je jouw score vergelijkt met die van concurrenten weet je ongeveer waar je staat.
Lokale linkbuilding strategieën voor hotels
1. Gebruik je social media profielen
Social media platforms zoals Facebook, Instagram en LinkedIn zijn meer dan alleen marketingtools. Ze dragen ook bij aan je linkbuildingstrategie.
- Zorg ervoor dat al je social media profielen een link naar je website bevatten.
- Gebruik social media ook om content te delen, zoals aanbiedingen, lokale evenementen of tips voor reizigers. Dit kan leiden tot meer shares en natuurlijke backlinks van andere gebruikers.
2. Vermeldingen in online bedrijvengidsen
Lokale bedrijvengidsen zijn online platforms waar bedrijven informatie over zichzelf kunnen plaatsen, zoals naam, adres, telefoonnummer (ook wel NAP-gegevens genoemd), openingstijdenen, een hotelbeschrijving en een link naar hun website.
Voor linkbuilding zijn dit niet de meest krachtige backlinks (simpelweg omdat ieder hotel ze eenvoudig kan krijgen), maar ze vormen wel een sterk fundament voor jouw linkprofiel. Ik raad altijd aan om hiermee te beginnen voordat je verder gaat met andere linkbuilding tactieken.
Meld je hotel aan bij populaire directories zoals De Telefoongids, Yelp en De Gouden Gids.
Vergeet niet om je bedrijfsinformatie consistent te houden (naam, adres, telefoonnummer) op alle platforms. Dit helpt zoekmachines om je gegevens correct te indexeren.
Ps: Wil je een lijstje van 30+ online bedrijvengidsen in Nederland? Laat even iets weten en ik stuur de lijst naar je door. Inclusief linkjes waar je jezelf direct kan aanmelden.
3. Samenwerking met lokale media en bedrijven
Lokale media en bedrijven bieden kansen om sterke backlinks te verkrijgen. Deze zijn heel krachtig omdat ze a) lokaal zijn en b) super relevant voor je doelgroep.
- Werk samen met lokale kranten, magazines of radiozenders voor persberichten of interviews over je hotel of evenementen die je organiseert.
- Sluit partnerschappen met lokale bedrijven, zoals restaurants, gidsen of vervoersdiensten, en wissel links uit via gezamenlijke promoties of arrangementen.
4. Werk samen met online travel bloggers en influencers
Travel bloggers en influencers kunnen helpen om je hotel onder de aandacht te brengen bij een breder publiek.
- Nodig hen uit om een verblijf in je hotel te ervaren en een review te schrijven of content te maken voor hun volgers.
- Zorg ervoor dat ze in hun content een backlink naar je website opnemen, wat niet alleen je SEO versterkt, maar ook referral verkeer kan opleveren.
SEO en Online Travel Agencies (OTA’s) voor hotels
Bij Stap 2 zagen we al dat OTA’s heel dominant zijn voor lokale zoekopdrachten en dat het moeilijk is om van deze partijen te winnen.
Dit heeft 2 belangrijke redenen. De eerste is dat OTA’s een ontzettend groot aanbod hebben omdat ze kamers van verschillende hotels aanbieden. Hierdoor hebben ze nagenoeg voor iedere zoekintentie een gepast aanbod. Daarnaast beschikken OTA’s over het algemeen over een hoge autoriteit, waardoor zij makkelijker ranken op concurrerende zoekwoorden ten opzichte van ‘kleinere’ hotelwebsites.
Maar hoe kan je hier als hotel nu het beste mee omgaan?
Het is in ieder geval belangrijk om er op te staan, ook vanwege de autoriteit en concurrentie. Zeker in de beginfase wanneer je weinig andere verkeersbronnen hebt zijn OTA’s heel waardevol omdat je direct een groot bereik hebt.
Het is echter ook heel belangrijk om met je eigen SEO aan de slag te gaan omdat OTA’s vaak hoge commissiekosten met zich mee brengen. Door bezoekers via je eigen website te laten boeken haal je de kosten naar beneden.
OTA’s maken SEO voor hotels moeilijk, maar zeker niet onmogelijk. Door creatief te zijn kun je ze ook verslaan op relevante zoekopdrachten. Denk bijvoorbeeld aan onderstaande pagina ideëen:
- Top 10 hotels voor families in Eindhoven
- Beste hotels voor fietsvakanties in de buurt van Eindhoven
- Beste hotels in Eindhoven tijdens GLOW
Hoe meet je het succes van SEO voor hotels?
De SEO-strategie staat op papier. Mooi! Nu is het tijd om inzichtelijk te maken of we ook een verschil maken. Maar hoe meet je dat?
Interessante KPI’s om in beeld te brengen zijn de volgende:
- Inkomsten: Het belangrijkste onderdeel van marketing is de omzet. Zorgt organisch verkeer voor directe boekingen? Je kunt dit meten in bijvoorbeeld Google Analytics.
- Conversies: Naast inkomsten wilt u ook een aantal doelen stellen voor uw website, zoals kliks op telefoonnummers, kliks op e-mailadressen of contactopname’s.
- Organisch verkeer: SEO draait natuurlijk om het vergroten van organisch verkeer. We willen naar verloop van tijd meer organisch verkeer zien dan voorheen.
- Zoekwoord rankings: Als je je richt op bepaalde zoekwoorden wil je ook bijhouden hoe je site rankt op die zoekwoorden. Krijg je een top 10 positie?
Tools om SEO succes te meten
- Google Analytics: Hierin kun je zien hoeveel bezoekers op je website zijn geweest, hoeveel er geconverteerd zijn en wat de opbrengstwaarde van je verkeer is
- Search Console: Dit geeft je nog meer inzicht in de organische en technische prestaties van je website
- All in one SEO tool: Een tool als deze heb je nodig om je zoekwoordonderzoek en concurrentieonderzoek in uit te voeren. Wil je bijvoorbeeld weten op welke zoekwoorden jouw concurrenten ranken? Dan kun je dat hierin checken.
Ps: Als je niet structureel gebruik maakt van een All in one SEO tool raad ik aan om eenmalig gebruik te maken van de trial versie om je onderzoek te doen en de inzichten te noteren in een Google Spreadsheet of Excel.
Tijd om aan de slag te gaan met SEO voor jouw hotel
Met het stappenplan uit deze blog heb je nu een solide basis om aan de slag te gaan met SEO voor jouw hotel.
Heb je vragen, behoefte aan advies, of hulp nodig? Aarzel dan niet om contact met mij op te nemen. Ik help je graag verder!